Az Ayurveda világa

Ganesha, a kincsek ura

Mi is az a Véda?

A Védák a hinduizmus szent iratainak összefoglaló elnevezése. Szanszkrit nyelven készültek, amely talán a legősibb nyelvek egyike – és a mai ember számára a legnehezebben elsajátítható. A véda szó eredeti jelentése tudást jelent, és az Indus völgyébe megérkezett indoeurópai törzsek hitvilágát ismerhetjük meg belőle. Az ősi indogermán istenek – Indra, Váju, Varuna, Rudra, Djauszpitar – és kultuszaik is megjelennek benne. Ezek az úgynevezett védikus tanok a papi klánokban apáról fiúra szálltak, szájról szájra terjedve.

A védák egyik legfontosabb tanítása, hogy az anyagi test és a jelen világ csupán átmeneti, ellentétben a lélekkel, mely örök, és melynek otthona a lelki világ, ahova próbál visszatérni. Ennek legmegfelelőbb módja, ha az Isteni szolgálat útjára lépünk.

A Védák három nagy gyűjteménye  közül a Rigvéda az istenekhez intézett himnuszok gyűjteménye, a Jadzsurvéda  a rítusok szabályait, az oltárok és áldozati helyek készítésének módját, míg a Számavéda a – főként rituális – zenék és énekek tudományával foglalkozik. Később társult hozzájuk az Atharva-véda, mely a démoni erők ártalmait volt hivatott kivédeni, de a mágikus szövegeket is ez rejtette.  Szintén később született meg a Brahmanák és az Áranjakák – ezekben már a kozmosz természetére irányuló misztikus spekulációk is megtalálhatóak. Utóbbiakat a történészek védikus kommentár-irodalomnak is szokták titulálni.

Ayur-veda

A már említett Atharva-véda könyvnek a része a Vaszati és az Ayurveda. Az Ayurveda két szanszkrit szóból tevődik össze: Ayus és a veda, ahol az Ayus jelentése „élet” illetve „egészség”, a Veda szó jelentése „tudni”. Tehát, az Ayurveda európai fordítása: orvostudomány, azaz az életről szóló tudás. Ezen belül azonban nem pusztán egy orvosi irodalmat, hanem egy olyan átfogó életmódrendszert ismerhetünk meg, amely az ember testi-lelki állapotával, valamint a világegyetemhez való viszonyával is foglalkozik. Egyben ez a legősibb, holisztikus szemléletű természetgyógyászati módszer is, melyet napjainkban világszerte is sikerrel alkalmaznak, különösen a krónikus betegségek gyógyításában.

Az ayurvédikus egészségmegőrzés és gyógyítás komplett orvosi rendszer, amely felöleli a megelőzést, diagnosztika, akut és krónikus gyógyítási módszerek, műtéti lehetőségek, gyógyszerek, gyógyhatású készítmények és gyógyító jellegű beavatkozások széles skáláját. Elsősorban krónikus betegségek - cukorbetegség, csontritkulás, máj-és bőrbetegségek, izületi problémák - kezelésére a legalkalmasabb, de jól kombinálható a modern orvostudomány diagnosztikus és terápiás rendszereivel.


Ajánlott oldalak

 

 

Az ayurvédikus masszázsok közé tartoznak:

  • Abhyanga - meleg olajjal történő teljes testmasszázs

  • Thalodal - ayurvédikus "sportmasszázs"

  • Udwarthanam - gyógynövényes, dörzsöléses testmasszázs

  • Siroabhyanga - ayurvédikus fejmasszázs

  • Padabhyanga - ayurvédikus lábmasszázs

  • Ubtan - egészségmegőrző, szépítő testmasszázs

  • Sirodhara - "csorgatásos kezelés"

  • Podikizhi - masszázs gyógynövényekből készült labdacsokkal

  • Navarakizhi - masszázs gyógynövényben főzött rizzsel, labdacsokba kötve

  • Pizichil - "királyi kezelés"

  • Nasya - arcüreg tisztítás

Magyarországon a legtöbb egészség- és szépségközpontban az abhyanga, udwarthanam és thalodal masszázsokat, valamint a fejmasszázst (siroabhyanga) és lábmasszázst (padabhyanga) alkalmazzák. 

Az ayurveda elsősorban abban különbözik az európai egészség- és orvostudománytól, hogy nem a betegséget vagy a tüneteket, hanem az egyént kezeli. Az ayurvédikus gyógyító művészet abban segíti a szervezetet, hogy önmagát gyógyítsa. Ehhez növényekből és ásványokból készült orvosságokat, valamint  az egyénnek és az ő alkatának megfelelően összeállított étrendet, méregtelenítő olajmasszázst, meditációt, jógát, légzéstechnikát, továbbá a hangok, a színek és az illatok gyógyító erejét használja.

Ayurvédikus növények

  • Gyömbér: serkent, szélhajtó, izzasztó, lángra lobbantja az Agnit, megfázás, hurut

  • Fahéj: fertőtlenít, frissít, fajdalomcsillapítás.
    Szegfűszeg: hurutoldó, fájdalomcsillapító

  • Fokhagyma: fiatalít, melegít, emésztésjavító, köhögés, hurut

  • Kálmos: hevít, fiatalít élénkít

  • Mályva: gyulladáscsökkentő, tüdőerősítő

  • Örvénygyökér: nyálkaoldó, köhögéscsillapító, izzasztó

  • Édesgyökér: köptető, emésztésserkentő

  • Méz: fekély. vértisztító, megfázás, hurut

  • Bors: élénkít, emésztés javító, székrekedés

  • Kardamóm: élénkít, erősíti a szívet és a tüdőt

  • Lenmag: székrekedés, köhögés. Ama

  • Mustár: fájdalom csillapító, szélhajtó, izomgörcs oldó

Kezelések

Az Ájurvéda kezelési formák célja, hogy helyreállítsák az egyensúlyt a vata-pitta- kapha között, mert ahogy korábban említettük, a betegség akkor lép fel, amikor e három dosha egyensúlya megbomlik.

Az ájurvédikus kezeléseknek két típusa van: a mérgek elpusztítása vagy azok semlegesítése. E kezelések alkalmazhatók mind fizikai, mind érzelmi síkokon.

Az érzelmi felszabadítás lényege, hogy az olyan negatív érzelmeket, mint a düh, félelem, aggodalom, idegesség, féltékenység, ragaszkodás, bírvágy elfojtása helyett azt szabadjára kell engednünk. Ellenkező esetben zavart okoznak a doshák egyensúlyában, betegségeket indukáló mérgező anyagokat hoznak létre.

A fizikai kezelések számos betegséggel szemben alkalmazhatók, ám biztonságos és eredményes alkalmazásuk mindenképpen Ájurvéda orvos felügyeletét igényli. Sajnos, egyelőre Magyarországon ilyen végzettségű orvos nem működik, viszont számos, ájurvédikus termék van forgalomban az országban, amelyek mind megelőzésre, mind a nyugati orvoslás kezeléseinek hatékony kiegészítésére, vagy alternatívájaként használhatók. A téma iránt komolyabban érdeklődők pedig több kiadványból is válogathatnak a megfelelő könyvesboltokban.

Ayurveda táplálkozás

  • Vata növelő: szárított növények, alma, borsó, zöld saláta
    Vata csökkentő: édes gyümölcsök, avokadó, kókusz, barna rizs, cékla, banán, cseresznye.

  • Pitta növelő: fűszeres ételek, mogyoró olaj, savanyú gyümölcsök, banán, papaya, paradicsom, fokhagyma
    Pitta csökkentő: mangó, narancs, körte, szilva, zöld saláta, napraforgó mag, gomba.

  • Kapha növelő: banán, dinnye, kókusz, datolya, ananász, tejtermékek.
    Kapha csökkentő: szárított gyümölcsök, gránátalma, basmati rizs, újhagyma, csirkehús.

  • Túlzott evés a Kaphát növeli, az éhezés pedig a Vatát.

  • Étkezés után ne igyunk hideg italokat.

  • Evés közben egyenesen üljünk.

  • Evés után semmilyen fizikai munkát ne végezzünk. Ne olvassunk, tévézzünk evés közben!

  • Ősszel kerülni: szárított gyümölcs, magas fehérje tartalmú ételek, helyettük meleg, nedves ételek,
    gyümölcsök fogyasztása javasolt.

  • Télen: sajt, erjesztett étel, fagyi kerülése.

  • Gyomor 1/3 étel, 1/3 ital és 1/3 üres. Csak két maréknyi ételt kell enni.


Ayurvédikus masszázsok

Az ayurvédikus masszázs jelentős mértékben különbözik a nyugati országokban alkalmazott masszázsoktól. A speciális technikák mellett kiemelkedő szerep jut a masszázsolajoknak, és a kezelés során felhasznált különböző tradicionális gyógynövényes készítményeknek.

Az olajok és gyógynövények kiválasztása mindenkinél egyénileg történik. Egészségi állapotunk, életkorunk, és egyéb tényezők alapján kiválasztott, személyreszabott masszázskezelést kapunk. A masszázsmozdulatok kezelésenként különböznek, de sorrendjük nagyon fontos. A legtöbb masszázsfajtát egyszerre két masszőr végzi, szinkronban.

Az ájurvédikus masszázsok célja:

- szervezetünk méregtelenítése
- immunrendszerünk erősítése
- relaxáció nyújtása, feszültségeink oldása
- vér- és nyirokkeringésünk serkentése
- a testi funkcióink javítása
- a szervezetünk megfiatalítása
- egyes krónikus betegségek kezelése
- bőrünk minőségének javítása
- ízületeink rugalmasságának javítása
- izomzatunk erősítése

Az ayurvédikus masszázsok elősegítik:

- a bőrsejtek megújulását, regenerálódását, a bőr szerkezetének javulását
- az izmok merevségének és a stressz okozta blokkoknak a feloldását,
- az ízületek és a gerinc rugalmasságának növekedését,
- a nyirokkeringés megélénkülését, a méreganyagok kiürülését,
- a lelki, idegrendszeri panaszok enyhülését, megszűnését,
- az erőnlét, vitalitás és a természetes immunitás növekedését

Ayurveda böjtölés

Az ayurvedikus gyógyászat nagy hangsúlyt helyez a szervezet méregtelenítésére. Az európai kultúrában ennek egyik legelterjedtebb eszköze a böjtölés.
A böjtök - amellett, hogy fogyókúrázásra alkalmasak - igen fontos szerepet játszanak az egészség megőrzésében is, mert pihentetik az emésztőrendszert. A vata és pitta alkatú személyeknek nem szabad három napnál hosszabb böjtöt tartani, míg a kapha alkatúak ennél hosszabbra is vállalkozhatnak. Fontos viszont, hogy mind a böjt, mind a normál étkezés során sok rostot fogyasszunk. Rosttartalmú ételek hiánya esetén ezt pótolhatjuk vízben oldható korpákkal. (A megfelelő mennyíségű víz fogyasztás szintén kiemelt szerepet kap az ayurvedában.)

Amikor böjtöt tartunk, figyelnünk kell fizikai erőnkre és állóképességünkre. Ha az észrevehetően csökken, fel kell hagyni a böjttel. Javasolt viszont láz, megfázás, székrekedés, ízületi fájdalom, illetve a vastagbélben felhalmozódott mérgek esetén.
Az egészséges embernek is tanácsos legalább hetente egyszer böjtöt tartani.

Vajrasattva, a tökéletes tanító
Danvantari

A Shankya filozófia és az Ayurvéda

Az ayurvedikus orvoslás sajátságos filozófiájával rendelkezik.
Szintén használja az öt elem tanát – ám ez egy kicsit eltér a kínai gyógyászatban megismerttől. Az öt elem a Tűz, Víz, Föld, Levegő, és az Éter. Ezek aránya nyilvánul meg  három minőségben, amely a Vatta, a Pitta és a Kappa.
Születésekor mindenki ezek egy adott arányú elegyével érkezik a világra, és amíg egészséges, addig ez nem is nagyon változik. A gyógyító feladata, hogy ezt az arányt minél inkább visszaállítsa az eredeti állapotra.

A filozófia vázlata

A tökéletes napi ritmus

  • Ébredjünk Kapha időszak előtt, a napkeltével, lehetőleg ébresztőóra nélkül.
  • Ha lepedékes a nyelvünk, tisztítsuk meg.
  • Öblítsük ki a szánkat egy kanál olajjal.
  • Ezután ihatunk egy pohár meleg vizet a bélmozgás elősegítésére.
  • Ürítsük ki a hólyagot, illetve a beleket.
  • Minden reggel ajánlott a melegvizes zuhanyozás.
  • Végezzünk jóga, Qi-gong, vagy energia-gyűjtő gyakorlatokat, meditációt.
  • Reggelizzünk 8 óra előtt. Étkezéskor élvezzük az ételt, kerüljük az indulatokat.
  • Ne rohanjunk el hazulról. Reggeli után 5-10 perc könnyű séta, vagy ejtőzés.
  • 8 óra után kezdődhet a napi elfoglaltság,
  • 12 órakor, amikor már erős az agni a gyomorban, kerül sor a főétkezésre.
  • Evés után üljünk még 5 percig, mielőtt újra nekiállunk a munkának.
  • Vacsora előtt még lehet egyet meditálni, „kitisztítani” a lelket a napi gondtól.
  • 18-19 óra között szerény vacsora.
  • Könnyű, vidám tevékenység lefekvés előtt. Ágyban ne nézzünk TV-t, ne olvassunk.
  • Este 10 óra előtt aludjunk el.

Mi is az a jóga?

A "yoga" tulajdonképpen szanszkrit eredetű kifejezés, és jelentése: összpontosítás, avagy a figyelem ráirányítása valamire. Vallási hátteréül az a legenda szolgál, mely szerint Síva, a megújulás istene válogatott ki 200 hasznos pozíciót az emberi testtartások közül, s ezek lettek a későbbi jóga tartásai.  Célja, hogy a szellem és a test között kialakítsa a hőn áhított harmóniát, mely sajnos rohanó világunkból egyre inkább hiányzik. Segít koncentrálni, frissíti és élesíti az elmét, összhangba hozza az embert a természettel. Bár sokan egyszerűen sportként tekintenek rá, a jóga mégis több ennél: egyfajta életérzés, életmód, mely fittebbé, egészségesebbé teszi a testet, lecsillapítja, megnyugtatja a megfáradt szellemet és fejleszti a spiritualitást. Könnyebben elviselhetővé teszi a mindennapi stresszt és problémákat, és a depressziót. Meditációval, mozdulatsorokkal és koncentrációval segít olyan általános problémákon, mint például a gerinc- és hátbántalmak, az alvászavar, az idegesség, a helytelen vagy felületes légzés, mely számos problémát okozhat szerveztünkben.

A jóga fajtái

Több száz éven keresztül hindu, tibeti és kínai szerzetesek, papok, és mesterek őrizték ezt az ősi tudományt, melynek a mára számos iskolája, rendszere alakult ki. A jóga fő fajtái (a teljesség igénye nélkül) a következők:

  • Ashtanga jóga: Az ashtanga szó szanszkrit nyelven annyit jelent: "nyolc ág", mely egy indiai bölcs, Patanjali nyolcas rendszerére utal, melyben elsőként foglalta írásba a jóga alapelveit, mozdulatait. A gyakorlat nyolc ága a következő: Nijáma (a lelki élet szabályai), Jáma (erkölcsi szabályok), Pránajáma (légzőgyakorlatok), Ászana (pozitúrák), Pratjahára (az érzékek uralása), Dhárana (koncentráció), Szamadhi (önmegvalósítás), Djána (meditáció). Amerikában, s főképp a hollywoodi hírességek között hatalmas sikernek örvend ez a dinamikus ágazat, melynek többek között: Uma Thurman, Sting és Sharon Stone is követője.
  • Hatha jóga: A hatha kifejezésben a "ha" jelenti a napot, a "tha" pedig a holdat, így utalván a kínai yin és yang filozófiára, mely az egymással ellentétben álló, mégis egymást kiegészítő energiákat jelenti. Ez szolgál a hatha jóga alapjául is hiszen a gyakorlatokban (asana) mindig az egyensúlyra való törekedés a lényeg. Ha a test egyes pozíciók által eléri a kívánt egyensúlyi helyzetet mind fizikai mind szellemi értelemben, az energiaáramlás szabad utat nyer, s a pozitív életerő új élettel tölti meg a lelket.
  • Bhakti jóga: A jógának ez a fajtája az érzelmek és érzések tudatos vezetésének, irányításának útján alapszik, sokan az odaadás és szeretet jógájának tartják. Ágazatait attól függően különböztetjük meg, hogy követői, melyik istent hiszik. Nálunk a krisna hívők a legismertebbek, s életútjuk lemondásaik, segítőkészségük miatt sokan bakhtiként is emlegetik őket.
  • Karma jóga: A jócselekedetek útja, ösvénye, az önzetlen jótétemények jógája. Tulajdonképpen bárki, bármikor részese lehet, ha önzetlen, s viszonzást nem váró segítséget nyújt egy arra rászorulónak. Szinte bármelyik tettünk, melyben egoizmusunk fölé kerekedünk, s segítő kezet nyújtunk alkalmas a karma jóga gyakorlására. Például, ha átkísérünk az úton egy öreg nénit, vagy átadjuk ülőhelyünket egy nagy pocakot cipelő kismamának.
  • Gjána jóga: A "gjána" szó tudást jelent. A jóga tulajdonképpeni legnehezebb fajtája, a bölcsesség és tudás ösvénye. A gyakorlati tudás elméleti bölcsességgé történő alakításának folyamata meditáció és felfedezések útján. Feltétlenül szükséges hozzá az önzetlenség, Isten szeretete és megfelelő fizikai és szellemi teljesítőképesség, ezért a többi irányzat ismerete elengedhetetlen feltétel.
  • Rája jóga: A ragyogás állapota, a legmagasabb fokú jóga, mely szintén a Patanjali által alkotott nyolcas egységre épül, , ám jóval átfogóbb, mindenre kiterjedő rendszer, mely az emberi viselkedés, személyiség fejlődésével, finomításával foglalkozik. Célja a megvilágosodás állapotának elérése, főleg meditációs technikák által.
  • Krijá jóga: A "krija" szó tevékenységet avagy mozdulatot jelent, eredete az ősi időkre nyúlik vissza, s a módszer az idők folyamán rengeteget fejlődött, s mára már 70 mozdulatból álló rendszert alkot. a jóga célja, hogy a gyakorlati jellegű feladatok során a tudati aktivitással, az elme hullámzásával elérhessük, kivirágoztathassuk a valamennyi bennünk rejlő képességet és lehetőséget.

Az eddig felsoroltakon túl a jógának még számos fajtája, irányzata és iskolája létezik, így mindenki megtalálhatja a számára legjobban megfelelő stílust, melynek segítségével egy új élet ösvényére léphet, megismerheti önmagát, nyugodtabb, harmonikusabb és egészségesebb lehet!


Az alkat aspektusa


váta


pitta


kapha

Termet

vékony

közepes

vastag

Testsúly

sovány

közepes

túlsúlyos

Bőr

hűvös, durva, száraz, barna, fekete

puha, olajos, meleg, világos, vörös, sárga

vastag, olajos, hűvös, sápadt, fehér

Haj

fekete, száraz, törékeny

puha, olajos, szőke, vörös, hamar őszül

vastag, olajos, hullámos, sötét v. világos

Fogak

kiálló, nagy és ferde, duzzadt ínyek

közepes méretű, ínyek puhák, sárgás

erős, fehér

Szem

kicsi, fénytelen, száraz, barna, fekete

szúrós, zöld, szürke, sárga

nagy, vonzó, kék, vastag szempillák

Étvágy

változékony, csekély

jó, túlzott, elviselhetetlen

lassú, de kitartó

Ízlelés

édes, savanyú, sós

édes, keserű, pikáns

keserű, csípős, pikáns

Szomjúság

változékony

túlzott

ritka

Széklet

száraz, kemény, székrekedéses

puha, olajos, laza

vastag, olajos, nehéz, lassú

Fizikai tevékenység

nagyon tevékeny

közepes

letargikus

Elme

nyugtalan, aktív

agresszív, intelligens

nyugodt, lassú

Érzelmi beállítottság

félénk, bizonytalan

agresszív, intelligens, féltékeny

nyugodt- irígy- ragaszkodó

Hit

változékony

fanatikus

kitartó

Emlékezőképesség

rövidtávú emlékezete jó, hosszú távú gyenge

éles

lassú, de sokáig tartó

Álmok

félelmesek, repülés, ugrás, rohanás

tüzes, düh, erőszak, háború

vizes, folyó, tenger, tó, úszás, romantikus

Alvás

könnyű, szaggatott

kevés, de jó

nehéz - hosszú

Beszéd

gyors

erős és éles

lassú, egyhangú

Anyagi helyzet

szegény, a pénzt gyorsan elkölti apróságokra

közepes, luxusra költ

gazdag, spórolós, ételre költ

Pulzus

gyenge, kígyó módjára mozog

közepes, béka módjára ugrál

széles, lassú, hattyú módjára mozog